Toekomstscenario's

VerMISt BV is een innovatief bedrijf, hieronder zullen drie toekomstscenario’s van VerMISt BV worden toegelicht.

 

Scenario 1

Het idee van VerMISt BV slaat niet aan of er wordt te weinig verkocht. Doordat er te weinig verkopen plaatsvinden, kan VerMISt BV haar gestelde doelen niet bereiken, zoals begrote winst. VerMISt BV dient op tijd in te grijpen, indien het bedrijf dit scenario al ziet aankomen. Dit kan gecontroleerd worden, door middel van het aantal websitebezoekers te vergelijken met de voorgaande maanden. Als het aantal websitebezoekers daalt, zal VerMISt BV maatregelen moeten treffen. Ten eerste zal VerMISt BV uit moeten zoeken wat de reden is dat het aantal websitebezoekers is gedaald. Wanneer het probleem geconstateerd is, zal VerMISt BV dit probleem oplossen. Tot slot zal er gekeken worden of de oplossing invloed heeft op het bestaande probleem.

 

Een probleem van dit scenario kan zijn dat er te weinig personen zijn die iets afweten van het bestaan van de chips van VerMISt BV. Dit probleem is ontdekt door te kijken naar het aantal bezoekers op de website. Vervolgens wordt het probleem aangepakt door middel van reclame te maken, door bijvoorbeeld sociale media. Daarnaast zal er gekeken worden of meer reclame leidt tot meer websitebezoekers. Het is verstandig om op dit moment aandacht aan reclame te geven. Hierdoor kan dit probleem misschien zo goed mogelijk bestreden worden. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Scenario 2

Het tweede scenario is dat het concept van VerMISt BV kan worden overgenomen door andere bedrijven. Het concept wordt dan in een andere vorm overgenomen; hierdoor stijgt de concurrentie voor VerMISt BV.

 

Indien het concept van VerMISt BV aanslaat, zal de concurrentie-intensiteit toenemen. Als concurrenten het concept van VerMISt BV overnemen, zullen de klanten van VerMISt BV mogelijk overstappen naar de concurrent. Dit zal leiden tot een vermindering van het aantal websitebezoekers voor VerMISt BV. Doordat het aantal websitebezoekers afneemt, zal de afzet hier ook onder leiden. Hierdoor heeft VerMISt BV minder inkomsten, waardoor het bedrijf financieel in de problemen kan komen.  

 

Het bedrijf kan in een negatieve spiraal belanden. Doordat er minder inkomsten zijn, kan VerMISt BV minder goed voldoen aan de eisen van de klant. Het bedrijf heeft minder budget voor het maken van reclame en kan de verkoopprijs niet omlaag brengen. Doordat er minder aan de eisen van de klant worden voldaan, zullen de klanten van VerMISt BV nog eerder overstappen naar de concurrent. Hierdoor heeft VerMISt BV nog minder omzet.

 

Een oplossing voor het voorkomen van dit probleem is om een patentrecht op de chip aan te vragen. Hierdoor zal de concurrent niet in staat zijn om het concept over te nemen. Het enige nadeel die zich voor kan doen, is dat een nieuw bedrijf een soortgelijk concept kan ontwikkelen. Hier kan VerMISt BV echter niets aan doen. Indien dit probleem zich voordoet, kan VerMISt BV zich verdedigen door de prijs te verlagen en een goede service te verlenen. Dit met de gedachte dat de klanten trouw blijven aan VerMISt BV.

 

Scenario 3

Het derde en tevens laatste scenario is dat het concept van VerMISt BV uitstekend aanslaat. Door goede contracten met leveranciers is VerMISt BV eenn van de weinige verkopers van dit product.

 

Wanneer het concept van VerMISt BV aanslaat, geniet de onderneming van meer naamsbekendheid. Hierdoor krijgt VerMISt BV meer orders binnen en stijgt de waarde van het bedrijf.

 

Door de stijgende waarde van VerMISt BV ontstaat er interesse om het bedrijf over te nemen. Indien er een bod komt, wordt in overleg met de aandeelhouders besloten of er op het bod wordt ingegaan of dat het bod wordt afgewezen.

 

Een oplossing voor dit laatste scenario is het verkopen van de onderneming. Dit biedt de ondernemers van verMISt BV de kans om zich te richten op nieuwe ideeën.