Wat is een query?

Een query geeft de gebruiker de mogelijkheid om informatie te verkrijgen uit een database. Het management kan met deze informatie een goed beeld vormen van bepaalde zaken en kan hiermee verschillende doelstellingen opzetten.

 

Onze queries

VerMISt BV gebruikt queries op de volgende onderdelen: inkopen, verkopen, voorraad, en klanten. Hieronder staan de verschillende queries uitgewerkt per onderdeel.

 

Inkopen

Per maand ingekochte chips.

 

Verkopen

De gemiddelde verkopen per dag.

Periode wanneer de meeste verkopen plaatsvinden.

Gemiddeld aantal chips dat een klant koopt.

 

Voorraad

Aantal chips die gemiddeld op voorraad liggen.

De duur dat een chip gemiddeld op voorraad ligt.

Aantal ingekochte chips die worden ontvangen in slechte staat.

 

Klanten

Aantal nieuwe klanten per week, maand en kwartaal.

Percentage klanten die herhalingsaankopen doen.

Leeftijdscategorie van klanten met de meeste aankopen.

Klanttevredenheid door middel van een cijfer.

Big data

Big data wordt gezien als de digitalisering van de maatschappij. Door de werking met big data kunnen grote complexe datasets worden geanalyseerd en kan de data makkelijk onderzocht worden. Big data zal een steeds grotere rol spelen, doordat de hoeveelheid data die opgeslagen moet worden zal blijven groeien. VerMISt bv zal gebruik maken van big data, doordat er veel data ontvangen zal worden. Met het gebruik van Big data zal ook de data die ontvangen wordt snel kunnen worden opgeslagen, maar daarnaast ook weer snel opgezocht worden.   

 

Marketing intelligence

Marketing intelligence bestaat uit vier fases waarbij informatie over de klant, markt en bedrijf worden vertaald naar activiteiten op het gebied van verkoop en marketing. Ook wel de manier hoe een bedrijf omgaat met de beschikbare informatie. De Big data zal ervoor zorgen dat er verscheidende marketing intelligence vrij komt.

De vier fases die bij marketing intelligence doorlopen moeten worden zijn:

De gegevens van VerMISt bv worden opgeslagen in een ERP-systeem. De informatie die VerMISt bv tot zijn beschikking heeft zal vooral gebruikt worden om in te spelen op de klant. Doordat elke klant een persoonlijke inlogcode krijgt, kan worden nagegaan hoe vaak er gebruik wordt gemaakt van VerMISt. Hierdoor kan zowel ingespeeld worden op de gehele klantengroep als individueel. Naar de vaste klantengroep kan eens in de zoveel tijd een klantentevredenheidsonderzoek worden verstuurd. Deze gegevens kunnen geanalyseerd worden en eventuele verbeterpunten kunnen hierdoor naar voren komen. Door het klantentevredenheidsonderzoek wordt er een persoonlijke relatie opgebouwd tussen de vaste klanten en het bedrijf. Hoe meer VerMISt bv te weten komt over de markt waarop het actief is, des te beter kan het inspelen op de wensen en behoeften van de klant.