Kwaliteitsmanagement

Het kwaliteitsmanagement komt bij VerMISt bv in alle delen van het management van de onderneming terug. Om dit te realiseren, heeft VerMISt bv een manager aangesteld die zich voornamelijk bezighoudt met de kwaliteit van de onderneming, op het gebied van product, productieproces, dienst en organisatie. Daarnaast zorgt deze manager ervoor dat de samenwerking tussen de verschillende afdelingen effectief en efficiënt verloopt. De manager stelt de klant centraal. De manager speelt in op de veranderende wensen en behoeften van de klant. Het bedrijf investeert in marktonderzoeken, waardoor deze veranderende wensen en behoeften van de klant naar voren komen. De informatie die hieruit voortkomt, wordt toegepast in trainingen die gegeven worden om alle medewerkers in het bedrijf op de hoogte te stellen. Daarnaast worden externe cursussen over dit onderwerp bijgewoond, om zo goed mogelijk op de wensen en behoeften van de klant in te spelen. Doordat VerMISt bv een technisch product verkoopt, dient het snel te kunnen inspelen op actuele technologische ontwikkelingen. Hierdoor wordt het product steeds vernieuwd en functioneert het beter.

 

De manager kan de kwaliteit binnen de onderneming goed in de gaten houden door middel van de Deming cirkel. De cirkel bestaat uit vier activiteiten, die in elk deel van de organisatie kunnen worden toegepast. De vier activiteiten bestaan uit:

  • Plan: een weergave van de huidige werkzaamheden en een verbetering van deze werkzaamheden. Voor deze verbeteringen worden doelstellingen vastgesteld.
  • Do: de verbeteringen worden uitgevoerd in een gecontroleerde proefopstelling.
  • Check: de soll-situatie wordt vergeleken met de ist-situatie. Dit wordt getoetst aan de doelstellingen die het bedrijf heeft vastgesteld.
  • Act: zo nodig bijstellen aan de hand van de resultaten die bij ‘check’ zijn gevonden.

Aan de hand van deze cirkel kan een medewerker zijn of haar kwaliteit van functioneren zelf beoordelen en zo nodig verbeteren. Daarnaast kunnen klanten feedback geven aan het bedrijf. Zo ziet het bedrijf het perspectief vanuit de klant en kan het management aan de hand van de feedback verbeteringen doorvoeren.